بریتانیا روز شنبه ۲۳ آگوست ۲۰۱۴ اعلام کرد قوانین شدیدتری را برای مقابله با شبه نظامیان اسلامگرای بریتانیایی وابسته به داعش وضع خواهد کرد.

هفته گذشته گروه دولت اسلامی  موسوم به داعش، فیلمی ویدیویی منتشر کرد که در آن، یک شبه نظامی که احتمالا بریتانیایی باشد، سر جیمز فولی خبرنگار آمریکایی را برید.

مسلمانان و سیاستمدران بریتانیایی از اینکه یک بریتانیایی در این جنایت شرکت داشته به شدت ترسیده اند و از شمار شبه نظامیان اسلامگرای بریتانیایی در صفوف داعش ابراز نگرانی می کنند. تعدادی از این شبه نظامیان برای شرکت در درگیری ها به خاورمیانه سفر کرده اند و بیم آن می رود که بعد از تاثیرپذیری از گروه های تندرو به بریتانیا بازگردند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، مقامات بریتانیایی در تلاشند تا هویت این مرد را که با لهجه “لندنی”  سخن می گوید، شناسایی کنند. مقامات می گویند این شخص معروف به “جان جهادگر” است. او یکی از سه بریتانیایی عضو گروهی به نام “سوسک ها” است که در شهر الرقه، پایگاه قدرت دولت اسلامی داعش، مستقر هستند.

ترزا می، وزیر کشور بریتانیا، روز شنبه اعلام کرد در کار تهیه قوانین تازه برای مقابله با تندروهای اسلامگرای بریتانیایی و جلوگیری از سفر آنها به خارج از کشور است. او گفت که بریتانیا درگیر مبارزه ای طولانی  مدت با “اندیشه ای افراطی و مرگبار” است.

او در روزنامه بریتانیای دیلی تلگراف نوشت: “ما برای سالها، و حتی دهه ها، درگیر این مبارزه خواهیم بود. ما برای این کار باید تمام قوانین لازم را در اختیار داشته باشیم.”

بر اساس قوانین جدید، رفتارهای شبه نظامیان زیر نظر قرار خواهد گرفت، مشارکت در گروه های مدافع خشونت ممنوع می شود و در مبارزه با خشونت گرایی مسلمانان از زندانها، رسانه ها، مدارس و دانشگاهها بیشتر استفاده خواهد شد.”

آقای می افزوده است که دست کم ۵۰۰ شهروند بریتانیایی به مناطق تحت کنترل داعش در سوریه و عراق سفر کرده اند. بعضی از این افراد فقط ۱۶ سال سن داشته اند.

در بریتانیا حدود ۲٫۷ میلیون نفر مسلمان زندگی می کنند و جمعیت کل این کشور ۶۳ میلیون نفر است.