جایزه پزشکی نوبل


مای بریت موسر یکی از برندگان جایزه پزشکی 2014

مجله اینترنتی آموزنده :کمیته نوبل سوئد روز دوشنبه 6 اکتبر اعلام کرد جایزه پزشکی سال 2014 به سه نفر از دانشمندان دانشگاه فنی تروندهایم نروژ اهداء می شود.

این گروه سه نفره برای تحقیقاتشان در کشف سلول هایی در مغز که سیستم موقعیت یابی انسان را میسر می سازد، برنده این جایزه شدند. دو تن از این دانشمندان زن و شوهر هستند. نام این دانشمندان مایبریت موسر، ادوارد موسر و جان اوکیفه هستند.

حل مشکلی که قرن ها فکر دانشمندان را به خود مشغول کرده بود

سخنگوی کمیته نوبل در دلیل اهدای جایزه به این سه دانشمند اعلام کرد: “کشف این دانشمندان مسئله ای را حل کرد که قرن ها ذهن فیلسوفان و دانشمندان را به خود مشغول کرده بود. مسئله این بود که چطور مغز می تواند نقشه ای از محیط اطراف تهیه کند که در نتیجه آن شناسایی محیط های پیچیده برایمان میسر شود.

موسر پیشتر در باره این کشف گفته بود: “ما سلول هایی را در مغز شناسایی کردیم که برای درک موقعیت جغرافیایی انسان لازم هستند. اگر این سلول ها به هر دلیلی از بین بروند و یا درست عمل نکنند، شخص قادر نیست موقعیت، راه و مکان خود را پیدا کند، و مانند کسی که به بیماری آلزهایمر دچار می شود نمی تواند موقعیت جغرافیایی خود را تشخیص دهد. اولین علامتی که ضعف یا فقدان این سلول ها را نشان می دهد، نبود حس جهت یابی در فرد است.

به گزارش تلویزیون دولتی نروژ، این اولین جایزه نوبل پزشکی نروژ است.، این کشور پیش از این در سایر رشته موفق به دریافت جایزه نوبل شده است.

این دانشمندان در “انستیتوی سیستم اعصاب” دانشگاه علمی – فنی تروندهایم نروژ کار می کنند.

وقتی خبرنگار تلویزیون نروژ به دفتر رئیس مطبوعاتی این انستیتو رفت، وی با خوشحالی فریاد زد: “این عالیست…اینجا هیچکس سر از پا نمی شناسند”.

وی افزود: “ادوارد موسر در یک هواپیما نشسته و در راه مونیخ است، فکر نمی کنم خودش خبر داشته باشد که برنده جایزه نوبل شده است. اما مایبریت همکار و همسرش اینجا در انستیتیو است و تلفنش لحظه ای آزاد نمی شود”.

ارنا سولبرگ، نخست وزیر نروژ ضمن تبریک به برندگان جایزه پزشکی گفت این می تواند انگیزه ای برای دیگر محققان و دانشمندان کشور ما باشد.

براساس اعلام کمیته نوبل سوئد، جایزه نقدی نوبل به دو قسمت مساوی تقسیم می شود و نصف آن به “جان اوو کیفه” و نصف دیگرش نیز به تساوی به زن و شوهر دانشمند اهدا می گردد